PLANERING - Sömnad (väska/fodral eller annat med blixtlås och applikation)
Syfte (Varför?)
Varför läser vi ämnet slöjd? Jo nämligen för att DU ska få möjligheten att utveckla din förmåga att:
- från en egen idé, göra en ritning/skiss över ett föremål och sedan skapa detta med hjälp av passande tekniker och redskap,
- utifrån din egen ritning/skiss motivera HUR du ska jobba, utifrån att det ska bli så bra som möjligt.
- regelbundet utvärdera din arbetsinsats och fundera över hur DU går vidare med ditt arbete.
Vad?
Du ska få skapa t.ex. en väska, ett pennfodral eller kanske en börs. Antingen väljer du ett färdigt mönster eller så gör du en egen ritning (man kan även göra ändringar på ett färdigt mönster). På ditt projekt ska det även sys på en applikation och det ska finnas dragkedja någonstans.
Hur?
Vi kommer att starta arbetet med att göra en egen INDIVIDUELL plan, där du ska göra en tydlig skiss över ditt projekt. (Skissen fotas av och läggs i slöjdmappen)
Du ska visa på vilket material och vilka färger du tänker använda.
När du arbetar följer du en arbetsbeskrivning, som talar om de olika stegen i ditt sömnadsprojekt. Gör du ett eget mönster kan du ändå oftast utgå från ett färdigt mönster när det gäller ordningen på de olika momenten.
Efter varje arbetspass skriver du logg över hur arbetet gått och hur det ska fortskrida.
Efter varje arbetspass skriver du logg över hur arbetet gått och hur det ska fortskrida.
Bedömning
Du kommer att bedömas utifrån din förmåga att:
- enligt beskrivningen skapa det valda projektet utifrån en mall eller egen idé.
- använda symaskinen (trä, göra inställningar och sy)
- utföra de olika momenten som ingår; sy fast blixtlås, skapa en applikation och själva ihopsömnaden.
- reflektera över din arbetsinsats. Ex. Du stöter på ett problem. Då kan du antingen komma fram till en lösning på egen hand eller ta hjälp av lärare eller klasskamrat. Huvudsaken är att arbetet hela tiden går framåt och att dina reflektioner skrivs in i loggen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar