Åk 9

Textilier - olika tygers uppbyggnad och användning

Varför den här filmen?

Jo, för att i vår läroplan står det att ni ska få lära er om olika material och dess egenskaper. Ni ska också få lära er hur de framställs utifrån en hållbarhetsperspektiv, dvs. att man tar hänsyn till vår miljö och vad det innebär.

Frågor att besvara efter du sett filmen på sli.se

Skriv svaren i ett Google dokument som du döper efter filmen. Lägg sedan dokumentet i slöjdmappen.


1. Vilka är skillnaderna mellan naturfibrer och konstfibrer?

2. Förklara orden lyster, textur och drapering.

3. Förklara skillnaderna mellan badklädernas tyg förr i tiden jämfört med nu.


4. Hur framställs och skördas bomull?

5. Hur blir bomullen till tyg?

6. Vilka egenskaper har bomull?


7. Vad är råull?

8. Hur behandlas ullen för att bli tyg?


9. Var kommer lin ifrån?

10. Vilka egenskaper har linnetyg?


11. Var kommer silke ifrån?

12. Vilka egenskaper har silke?


13. Hur skapas konstsiden?


14. Hur skapas nylon?

15. Vilka egenskaper har nylon?

16. Hur kan nylon användas?


17. Vad kan man tillverka av polyester? 


18. Hur skapas akryl?

19. I vilka textilier används akryl?


20. Vad lärde du dig av att titta på filmen?


*----*----*----*----*----*----*----*----*----*----*----*----*----*----*----*



Planering - sömnad klädesplagg alt. annat projekt med flera steg

Syfte (Varför?)


Varför läser vi ämnet slöjd? Jo nämligen för att DU ska få möjligheten att utveckla din förmåga att:

  • från en egen idé, göra en ritning/skiss över ett föremål och sedan skapa detta med hjälp av passande tekniker och redskap,
  • utifrån din egen ritning/skiss motivera HUR du ska jobba, utifrån att det ska bli så bra som möjligt,
  • regelbundet utvärdera din arbetsinsats och fundera över hur DU går vidare med ditt arbete.




Vad?

Du ska sy ett klädesplagg som har fler moment än tidigare klädesplagg du sytt. Om klädesplagg är helt ointressant för dig så får du gärna sy något annat, men projektet måste innehålla flera steg.


Hur?

Du kommer att starta arbetet med att göra en egen INDIVIDUELL plan, där du ska göra en tydlig skiss över hur du vill att slutprodukten ska se ut. Läs mer om det som ska finnas i din plan här. Sedan ska du följa den arbetsbeskrivning som finns. Väljer du att jobba utifrån en egen skiss/idé så hjälps vi åt med arbetsgången. Då är det viktigt att du kan ta till dig muntliga instruktioner för att sedan driva arbetet framåt på egen hand.



Bedömning


Du kommer att bedömas utifrån din förmåga att:

  • utifrån ett färdigt mönster eller egen design skapa ett  klädesplagg (eller annat projekt) utifrån de stående moment som ingår i klädsömnad (rita mönster, klippa ut delarna i tyg, följa en arbetsbeskrivning, sy)
  • använda symaskinen.
  • reflektera över din arbetsinsats. Ex. Du stöter på ett problem. Då kan du antingen komma fram till en lösning på egen hand eller ta hjälp av lärare eller klasskamrat. Huvudsaken är att arbetet hela tiden går framåt.

<><>><<><>><<><>><<><>><<><>><<><>><<><>


Virkning


Nu är vi igång och virkar. Ni kämpar på bra, lyssnar på de tips ni får och kommer framåt med arbetet. Det blir hela tiden bättre och bättre kvalité! För att nå ett godkänt betyg på momentet virkning ska du skriva logg efter varje tillfälle och i slutet en utvärdering samt att kunna och visa upp följande:

  1. Luftmaskor (lm)
  2. Fasta maskor (fm)
  3. Halvstolpar (hst)
  4. Stolpar (st)



Uppgiften består av att du ska virka:

  • Först göra en löpögla
  • Luftmaskkedja som blir ca 10 cm.
  • 4 varv med fasta maskor
  • 4 varv med halvstolpar
  • 4 varv med stolpar
Jag vill sedan se att du kan göra dessa maskor genom att du visar mig.



En video som stöd när ni ska lära er att virka luftmaskor och fasta maskor.





Den här filmen visar halvstolpar.


Den här videon lär dig att virka stolpar, som är nästa steg, när du klarar av halvstolpar.

1 kommentar: